tirsdag den 13. oktober 2015

Postkort fra Valencia

For mig var det en selvfølge at jeg skulle besøge Valencia, når nu jeg bor i Valencia-regionen, i en by hvor det også er det sprog der tales. Valencia er Spaniens 3. største by, så det var skønt at komme til en storby, en rar afveksling fra lille Ibi. 
Turen var ret spontan, familien skulle på ferie og jeg havde derfor 4 fridage. Jeg fandt et lift via BlaBlaCar (det spanske GoMore) og om formiddagen, på dagen hvor jeg skulle afsted, skrev jeg til Paul på CouchSurfing og spurgte om han havde plads til en ekstra i et par dage.

Det var første gang jeg couchsurfede og det var virkelig en rar oplevelse. Paul svarede mig inden for få minutter og da jeg ankom i Valencia fredag eftermiddag blev jeg hentet af ham og et par af hans roommates, samt nogle af de andre couchsurfere. Vi var hele 5 couchsurfere i weekenden, udover dem der boede i lejligheden. Det var en super måde at lære nye mennesker fra hele verden at kende og der blev talt spansk, engelsk, fransk, russisk og kinesisk over de hjemmelavede måltider. 

   Min host Paul (forrest) og resten af weekendens beboere, couchsurfers og roommates. Denne aften havde          stod jeg for maden sammen med Liya (ved siden af mig) 

Den første eftermiddag ville Liya og jeg egentlig bruge på at se katedralen, men den var desværre lukket pga. en national festdag. De har så mange festdage hernede! Vi mødte til gengæld 3 fyre udenfor, fra hhv. Holland og Taiwan, som også ville have set katedralen, så vi besluttede os for at få en drink med dem og endte med en hyggelig aften på sushirestauranten Fuji. 

    Den første aften med lækker mad på Fuji

Dagene brugte jeg på at se alle de seværdigheder man nu skal besøge i Valencia. Katedralen, fra hvis tårn man har en god udsigt over Valencia og bjergene. Desværre var hegnet meget højt, hvilket gjorde det svært at få et overblik og ikke mindst tage gode billeder. 'La Puerta de Valencia' gik jeg igennem hver dag, på vej til centrum fra lejligheden. Jeg brugte en hel formiddag på at gå rundt i Mercado Central, regionens største madmarked. Markedet befinder sig i en smuk bygning i Art Deco stil og området er generelt rigtig hyggeligt. Jeg for vild på vej til 'Ciudad de las Artes y las Sciencias' som ligger et stykke uden for centrum. Endte med at bruge næsten 2 timer på at finde derud, men det var det værd, virkelig anderledes end resten af det historiske Valencia. Og fandt i øvrigt senere ud af at man kan komme derud med bus. Jeg endte med at tage en taxa hjem, på grund af busforvirring og meget ømme fødder.
 Jeg var på stranden med det russiske par som også couchsurfede hos Paul. Tabte stort i bordfodbold til amerikanske Johnny. Drak Sangria til (næsten) alle måltider og undrede mig over forskellen på tapas og pinxtos. (Som jeg i øvrigt stadig ikke er sikker på) Forelskede mig i byens varierede arkitektur. Det var en dejlig ferie og jeg skal helt sikkert besøge Valencia igen, inden jeg flyver mod Danmark i marts. 





































Som det ses på billederne er Valencia også fyldt med street art af forskellig slags, hvilket jeg synes var super fedt. Det var sjovt at gå på opdagelse i den gamle bydel og støde på de forskellige værker på hver gadehjørne.

Jeg glæder mig til at besøge denne skønne, skøre by igen :-) 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar