torsdag den 1. oktober 2015

Postkort fra Granada #1

Granada er kontrasternes by. En moderne storby, men samtidig et stykke Andalusisk historie. Fra de smukke Nasrid paladser i Alhambra til Sacramonte, hvor der stadig i dag bor sigøjnere i grotterne er Granada en by hvor man virkelig kan gå på opdagelse i Sydspaniens spændende historie. De næste indlæg indeholder et udpluk af mine oplevelser i Granada. 

Alhambra
"Du kan ikke tage til Granada uden at besøge Alhambra". Sådan sagde Laura til mig, da hun hørte at jeg overvejede at spare de 14 euro, entréen til Alhambra koster og nøjes med at se Generalife, emirens haver. Efter at have hørt det samme fra byens lokale og andre gæster på mit hostel, besluttede jeg sammen med en australsk pige at gå ned i butikken hvor sidste-øjebliks-biletterne bliver solgt. Jeg er så glad for at jeg endte med at besøge Alhambra, for det viste sig at være et af de smukkeste monumenter jeg nogensinde har besøgt. Især Nasrid paladserne, hvor den maurerske emir boede og regerede fra, er et besøg værd. Udefra ligner de enhver anden borg, men indeni er de smukt dekoreret fra gulv til loft og jeg tænkte meget over hvor lang tid det mon har taget at udføre det kæmpe arbejde der er lagt i dekorationerne.

    Udsigten over Alhambra fra grotterne ved Sacramonte. Til venstre ses Nasrid paladserne, til højre er det fæstningen         Alcazaba.



   Detaljer fra en væg i den første sal. Overalt i paladset er der mejslet koranvers og lovprisninger på arabisk ind i               væggene.



    Udsigten fra Alcazaba










Sacramonte
Da krigen i Granada sluttede i 1492 og emiren overgav byen til romerne, flygtede mange af muslimerne op i grotterne på bjerget Sacramonte. Efterfølgende er der kommet sigøjnere til og mange af dem bor der stadig i dag. Man har flere gange forsøgt at få dem til at flytte, da mange er illegale indvandrere, men også fordi der kan være fare for jordskred, især i vinterhalvåret. Ikke desto mindre bor der altså stadig mennesker i grotterne, som hverken har varme, vand eller elektricitet. Grotterne har ingen vinduer, men en skorsten hvorfra de også får ovenlys. De har en temperatur på omkring 18 grader året rundt, så selvom der ligger sne på bjerget, bliver folk altså boende i grotterne. Det var en enormt interessant tur og jeg kan stærkt anbefale at besøge bjerget med en guide (der er free walking tours hver aften) hvis man alligevel er i Granada.









Ingen kommentarer:

Send en kommentar